Scurtă listă a erorilor urbanistice ale ultimilor ani

1. Autostrada din Alfa

Autostrada cu titulatura de „centură ocolitoare a municipiului Arad” tocmai nu este o centură ocolitoare. Trece pe lângă oraș dar fix rolul de centură nu o are și nu ocolește orașul. Ocolirea orașului prin nord și est ar fi rezolvat legătura cu toate arterele ce intră în oraș. Ruta prin zona localităților Pecica – Sânpaul – Livada – Vladimirescu – Fântânele – Șagu ar fi legat toate intrările în Arad direct în autostradă. Așa am legat doar Nădlac-Arad de Arad-Timișoara. Restul cine știe când. În plus am adus 10.000 de mașini pe zi sub balcoanele unui cartier aflat la marginea pădurii Ceala. Bine gândit!

2. Zonă industrială fără transport în comun și cu o singură ieșire pe o singură bandă

Zona industrială din vestul orașului și după 20 de ani are o singură ieșire cu intersecție în cruce, semaforizată. Zeci de mii de oameni trec zilnic prin intersecția aceea și așteaptă aiurea. Lipsa transportului în comun într-o asemenea zonă este de neconceput în orice oraș normal.

3. Stadionul UTA

Aradul avea nevoie de un stadion modern, dar categoric nu pe locul celui vechi. Mutarea lui în afara orașului ar fi permis construirea unui centru sportiv adevărat, cu terenuri de antrenament, cu anexe și cu… locuri de parcare. Toate aceste lipsesc de la actualul stadion și nici pe viitor nu se pot realiza.

4. Catedrala Ortodoxă de la Podgoria

O catedrală creează un centru. Plasarea unei catedrale noi într-un loc care nu mai are nicio posibilitate de dezvoltare este o eroare urbanistică elementară. Catedrala trebuia pusă într-o locație liberă și se forma de la sine un centru urban în jurul ei. Noi am pus-o în cea mai aglomerată intersecție din oraș, fără parcări, fără locuri de odihnă, fără umbră, fără liniște.

5. Abandonarea centrului

Centrul Aradului a devenit nelocuit și de nelocuit. Marile palate sunt goale pentru că nu merită să locuiești în centrul Aradului. E cald, e zgomot, e mizerie, pute, sunt cerșetori peste tot, magazine modeste, nu ai unde să își parchezi mașina. Este ce mai puțin atractivă zonă a orașului dacă ar fi să locuiești acolo. Administrația nu a luat nicio măsură pentru a mări atractivitatea zonei.

6. Parcul de la Pădurice

O investiție imensă prin care un petic de pădure a devenit un kitsch aglomerat și zgomotos. Un parc plin de oameni în jurul unui bazin (acela nu mai este lac) plin de alge, în cel mai poluat punct al orașului. 2 milioane de euro pentru a sta în gazele de eșapament a zeci de mii de mașini pe zi.

7. Piața Reconcilierii

Piața este foarte mare, inutil de mare. Este înconjurată de clădiri joase care strică și mai mult aspectul pieței. Cele două monumente nu prezintă o atracție pentru localnici, ei sunt obișnuiți cu ele, iar lipsa copacilor face locul indezirabil pentru o ieșire la aer. Calitatea, atât artistică cât și a execuției, a Monumentului revoluționarilor români strică și mai tare aspectul pieței.

8. Strada Mețianu

O reabilitare de pomină la prețuri exorbitante. Strada este murdară, economia zonei a murit. Bani publici aruncați fără să aducă vreun beneficiu comunității.

9. Supermarketuri cu intersecții dezastruoase

Explozia supermarketurilor Lidl/Kaufland a dus la fragmentarea tuturor bulevardelor mari din oraș. La realizarea intersecțiilor din dreptul lor unicul criteriu a fost interesul investitorului și s-a ignorat total interesul comun al orașului. Traficul a fost congestionat, semafoarele sunt nesincronizate, benzile de circulație sunt vopsite aiurea.

10. Regenerarea urbană

Programul de regenerare urbană trebuia să facă cartierele de blocuri mai plăcute, mai confortabile și mai umane. În schimbul celor 50 de milioane de euro locuitorii au primit doar parcări asfaltate. Nu un copac, nu un parc, nu un loc de joacă. Și 55 de grade la soare.

11. Semafoare a napoda

Semafoarele instalate la noile supermarketuri sunt doar lovitura de grație dat traficului oricum haotic. Semaforul de la intrarea dinspre Vladimirescu care de ani de zile se pune pe roșu fără ca să existe trafic transversal este doar un exemplu. Pe Calea Zimandului semaforul de la Metro funcționează și când magazinul este închis, semaforul de la Spitalul TBC oprește traficul pe două benzi pentru a permite un trafic infim de pe o stradă adiacentă. La noi nu s-a auzit de camere sau de senzori în asfalt.

12. Benzi de circulație vopsite aiurea

Într-o sumedenie de intersecții din oraș benzile dinaintea intersecției nu corespund cu benzile de după intersecție. În majoritatea lor banda a doua devine brusc bandă de viraj la stânga. Este inadmisibil să nu știi să desenezi niște dungi pe asfalt. Nu se poate să obligi zeci de mii de mașini pe zi să schimbe banda ca să rămână pe aceeași bandă.

13. Calea Timișorii

O arteră lată, se putea face orice. S-au făcut niște stații de tramvai înguste, periculoase atât pentru călătorii cu tramvaiul (sau tranvaiul?) cât și pentru traficul auto. Nu se știe câte benzi are carosabilul, ba una, ba două, ba trei. S-au asfaltat parcări fără se planteze vreun copac.

+1. Bonus: pavajul de piatră cubică din fața Primăriei

Nici aici benzile trasate din piatră albă nu corespund nici cu benzile de dinaintea pieței, nici cu cele de după. Confuzie totală. În plus, nivelul de zgomot este cu 10 dB mai mare în piață decât pe bulevardul asfaltat. 10 dB înseamnă fix dublu. În fața Primăriei nu poți sta de vorbă cu cineva când pleacă mașinile de la semafoare. Ce sens a avut această inepție și cum de nu s-a corectat în atâția ani, cine știe?

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.