Biciclete de închiriat. Aiurea!

Biciclist

Odată cu relansarea proiectului parcării de sub Piața Avram Iancu, administrația reîncălzește și ideea sistemului de închiriat biciclete în oraș. La fel cum proiectul de reamenajare a Pieței Avram Iancu este de o calitate nedemnă de arhitectura clădirilor din piață, la fel și proiectul rețelei de închiriat biciclete este de un neprofesionalism ucigător.

Conform unui plan enunțat cu o jumătate de an în urmă și readus recent în actualitate, se propun 22 de stații cu o distanță medie de 1300 m între ele. Conform administrației „ acest lucru va permite un acces facil la o bicicletă pentru o plimbare scurtă din orice zonă spre o zonă de servicii, comercială etc. și va oferi o alternativă de parcare a bicicletei, în cazul în care stația de destinație este plină.”

Stațiile ar fi acestea:

Și acum problemele:

  1. Nu există stație de biciclete la niciun centru comercial. La niciun Kaufland, nici la Atrium, de Real/Selgros să nu mai vorbim. Atunci despre care zonă de servicii sau comercială vorbim?
  2. Dacă o stație este plină, să lași bicicleta cu 1.3 km mai departe, ca apoi să mergi pe jos, chiar vi se pare o alternativă corectă? Că niciunei alte administrații din Europa nu i s-a părut când a realizat asemenea rețele. Distanța medie între puncte este de 300-500 m peste tot. De exemplu la Viena. Sau la Budapesta. Sau unde vreți dumneavoastră. Dacă ai fi vrut să lași bicicleta în gara Aradul Nou dar stația este plină, unde o lași? Pe Calea Timișorii la Lanțul? Și apoi ce faci? Mergi 2 km pe jos? Nicăieri în lume nu se acceptă asta. La noi cineva a crezut că ideea este fezabilă.
  3. Rețeaua se suprapune aproape perfect cu rețeaua de tramvaie. Sunt doar 2 stații care nu sunt lângă o stație de tramvai. Păi dacă trebui să luăm bicicleta dintr-o stație de tramvai și trebuie să o returnăm într-o altă stație de tramvai, de ce naiba am lua bicicleta și nu tramvaiul? Luăm bicicleta ca să ajungem mai aproape de destinația noastră și să o putem lăsa acolo, nu să ne plimbăm între stațiile de tramvai. Sistemul propus nu este o alternativă la rețeaua de tramvaie ci efectiv dublează această rețea. Nicăieri acest sistem nu așa funcționează. Există peste tot stații de biciclete în stațiile de transport în comun dar mai existe MULTE alte stații unde poți lăsa bicicleta. Iei bicicleta ca să ajungi undeva unde nu poți merge cu tramvaiul. Bicicleta suplinește mersul pe jos, nu mersul cu tramvaiul.
  4. Orașul este prea mic pentru ca un asemenea sistem să fie rentabil, prin urmare menținerea lui va înghiți bani publici fără să asigure beneficii reale cetățenilor. Pur și simplu nu este rentabilă implementarea unui asemenea sistem într-un oraș de dimensiunea Aradului. Nici în orașe mult mai mari, cu infrastructură mult mai bine pusă la punct, aceste rețele nu sunt foarte profitabile. De exemplu la Budapesta pornirea este 500 ft, primele 30 minute gratis, apoi 500 ft/30 min. Prima oră costă astfel 1000 ft, adică peste 14 lei. Administrația Brighton din Marea Britanie (220.000 locuitori) acum doi ani a fost nevoită să ridice semnificativ tarifele în sistemul de inchiriere pentru a putea susține acel sistem. Tariful 1 liră pornirea, 2 penny/minut. 1 oră costă 11 lei. S-ar găsi sute de oameni zilnic să închirieze biciclete cu 10 lei pe oră în Arad? Hai să fim serioși!
  5. Și atunci am ajuns la punctul cheie: pe care piste de biciclete vom circula cu bicicletele închiriate? Repetăm întrebarea: pe care piste de biciclete vom circula? Că pe astea ne riscăm viața. Pe astea se moare domnilor!

Este stupid, dar sperăm foarte tare ca și acest proiect să fie unul din multele proiecte anunțate și abandonate de administrația Aradului. A investi peste 1 milion de euro în acest proiect ar fi doar o nouă bătaie de joc de banul public.

Sursa imaginii de copertă: tumblr.com

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.